Septembris ei joo 2017

[vc_row row_type=”row” text_align=”left” css_animation=””][vc_column][vc_column_text]

Tänasest algas läbi aegade kõige suurem #septembriseijoo kampaania, kuna Tervise Arengu Instituut otsustas sellele appi tulla. Tulemuseks on Karl Erik Taukar, Kristel Aaslaid ja mitmed teised, kes kutsuvad teles, raadios, veebis ja välireklaami plakatitel inimesi üles 2017. aasta septembrit alkoholivabalt mööda saatma. Lisaks on esmakordselt teemas ka venekeelne auditoorium, seda Borissi ja Alina eestvedamisel.

2003. aasta 1. oktoobril tegin Madisega Eesti Üliõpilaskondade Liidu kontori katusel peale alkoholivaba septembrit, millesse mahtus ka Tudengipäevade korraldamine ja kümnete, et mitte öelda sadade õllekastide liigutamine ühest kohast teise, üle pika aja ühe õlle. Tekkis mõte, et järgmisel aastal võiks ettevõtmist veidi promoda ja vähemalt sõbrad kampa võtta. Tulemuseks oli 2004. aastal üle 300 inimese ja 10 aastat hiljem, 2014. aastal, üle 10 000 inimese.

alo-raun

Ei uskunud isegi, et rahva- või täpsemalt tudengialgatus, mille kohta Eesti Päevalehe arvamustoimetuse juhataja Alo Raun ütles eelmisel aastal, et “Äitäh, et septembris ei joonud” ning et “… järgmisel aastal jälle ja siis juba suuremalt!“, võiks saada veelgi suuremaks. Hetkel see ei ole veel saanud, kuid lootust on, et läbi aegade suurim kampaania toob ka tulemuse, mis esmakordselt võib mõne protsendipunkti võrra muuta ka eestlaste alkoholi tarbimist. Vähemalt kuuks ajaks.

“Septembris ei joo” kõlab intrigeerivalt ehk paneb teemast rääkima. #OktooberOnViinakuu ja #NovembrisEiSeksi (sest novembris kasvatatakse vuntse) on levinud terminid juba üle 10 aasta.

Septembri poolmaraton

Mina võrdleks #septembriseijoo ettevõtmist poolmaratoniga. Pea iga inimene on võimeline 21 kilomeetrit järjest läbima, joostes või jalutades. Küsimus on selles, kas ta seda viitsib teha.

Sportlastele ehk karsklastele või alkoholi minimaalselt tarbivatele isikutele ei ole see mingi küsimus ning nad liituvad ettevõtmisega peamiselt seetõttu, et teisi inspireerida sama tegema.

Kõikidele teistele on tegemist väljakutsega, mis tundub väga lihtne, eriti kui eesmärgiks on finishijoone ületamisel saadav preemia. Umbes 5% osalejatest jääb paraku “joogipunktidesse” ehk päris lõpuni vastu ei pea. Mingi % osalejaid teeb finišijoone ületamisel sümboolse õlle või kaks ja mida ei saa neile kindlasti ka pahaks panna, kuid paljud, kellel on eesmärk kuu aega vastu pidada, leiavad oktoobris, et võiks lasta edasi, sest finišiõlle ei tundugi enam nii motiveeriv või et võiks jooksuga (alkovaba perioodiga) edaspidigi tegeleda.

Esimesed sadakond 2004. aasta #septembriseijoo kampaaniaga liitunut, sai meelitatud punti lausega, et “Sa ei tea kui hästi maitseb õlle 1. oktoobril” – kui see toimib paremini kui ükski teine alkoholivastane kampaania, siis las nii olla. Inimene, kes kuu aega tilkagi alkoholi ei joo, ainult sellel eesmärgil, et 1. oktoobril teeb ühe või paar, siis suure tõenäosusega võib ta alkoholivabalt ka edasi jätkata. Kui ta aga ootas finišijoone ära ja seda väga soovib, siis see olgu see talle preemiaks. Eestis on mitusada inimest, kes 1. oktoobril, mis on sel aastal väga sobivalt laupäeva õhtu kell 24:00, seda teevad. Ja on teinud seda vähemalt 10 aastat.

Septembris ei joo paneb sotsiaalmeedias ja mujal peamiselt kommenteerima 2 sorti inimesed:

#täiskarsklased – kes arvavad, et alkohol on ülim pahe ja seda ei tohiks tilkagi mitte kunagi mitte ühelgi juhul tarvitada.

#maanitäiskarsklased – kes arvavad, et jooma peab iga päev ja mingit põhjust Onu Alkole ei öelda ei ole.

Mul on väga hea meel, et mõlemad on olemas, sest kindlasti luuakse ka sel aastal erinevaid üritusi mõlemate poolt a’la “Septembris Hei Hoo” või “Terve Aasta Ei Joo”, sest see kõik aitab kaasa sellele, et teema oleks üleval. Siiski #täiskarsklasi osaleb projektis kordades rohkem kui #maanitäis tegelasi, kellest viimased liituvad, et juba 1. septembril anda sotsiaalmeedias loominguline kommentaar, et ei pidanud kauem vastu.

#septembriseijoo eestvedajad

“Septembris ei joo” algatajateks ja eestvedajateks ei ole Reigo Kimmel, Madis Masing, Tervise Arengu Instituut, Taukar, Aaslaid või keegi teine. Septembris ei joo on rahvaalgatus ehk selle osalejateks ja eestvedajateks on kõik need, kes on sellest ettevõtmisest siiani osa võtnud (ja seetõttu ka seda teistele öelnud) ja kõik need, kellele see see aasta on esimene kord.

Rohkem kui mitu aastat alkoholivabat septembrit pidanud karakterite puhul kasutatakse juba aastaid väljendit “september” – a’la miks sa minu sünnipäeval viina ei võta – aa – “september”.

Mõni aasta tagasi kohtasin septembris ühel sünnipäevapeol, kus ma enamus inimesi ei tundnud, mulle tundmatuid isikuid, kes ütlesid, et “neil on september”. Kõik said kohe aru millega tegemist. Istusin korra maha, võtsin morsiklaasi ja mõtlesin korraks sellele 2003. aasta 1. oktoobri õllele, millest kõik alguse sai.

Septembris ei joo

On august. September on veel mägede taga. Võta vastu väljakutse, et proovi ära. Liitu mõne laulja või näitleja tiimiga. Loo oma event või veel parem liitu #tiimKimmel.

Kui sa alkoholi ei tarbi või teed seda minimaalselt, siis liitu ja ole eeskujuks. Kui aeg-ajalt tarbid, siis võta väljakutse vastu. Kui tunned, et see mõte on jama, siis organiseeri mõni kampaania stiilis “Septembris Hei Hoo”, “Septembris Ei Koo” ja kutsu sõpru septembris hoopis jooma või kooma.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]